Anul 2017 a început cu cititorii ieșiți în ger. În București. Împotriva Ordonanței nr.13. Erau cititorii noștri. Care sunt mai inteligenți decât noi. Egoist și subiectiv, am mai parcurs odată aparițiile Cartier 2017.
Top 10 Cartier pentru 2017:
- Lumea lui Zaharia (colecția Art). Pentru că fotograful Zaharia Cușnir, care a lucrat învățător, apoi și-a făcut trudozilelel în construcția fermelor sovietice, dintr-un sat uitat și părăsit de pe malul Răutului, reușește să pună fotografia basarabeană din anii 60 ai secolului trecut alături de fotografia americancei Vivien Maier sau a românului Costică Acsinte. Pentru că vom învăța istoria satului basarabean din anii 60 după fotografiile lui Zaharia Cușnir. Dacă vorbim de istoria vie. Iar istoria moartă va fi studiată după fotografiile din Moldova socialistă. Pentru că Victor Gălușcă & Nicolae Pojoga au avut marele noroc să găsească rollfilmele lui Zaharia Cușnir în acel pod părăsit din acea casă părăsită din acel sat părăsit. Și pentru că și-au dat seama de valoarea lor. Alții vor zice că Un veac de istorie în imagini. Ciuciuleni de Mariana Pagu îi șterge fața lui Lumii lui Zaharia. Și vor avea dreptate. Niciodată istoria Basarabiei n-a fost arătată mai elocvent decât în Ciuciulenii Marianei Pagu. Fotografiile cuprind perioada țaristă, interbelicul din România Mare, Al Doilea Mondial, postbelicul sovietic, anii independenței.
- Mi-ar fi fost plăcut să pun Jazz în Donbas de Serhii Jadan, traducere din ucraineană de Maria Hoșciuc (colecția Bibliotaca deschisă). Care, ca toate marile romane, e o călătorie a lui Ulisse în Donbasul din anii 90 ai secolului trecut, primii ani ai independenței Ucrainei. Mai ales că vom traduce în română și Anarchy in the Ukr, o odisee a ultimilor ani ai Donbasului sovietic și Internat, odiseea conflictului ruso-ucrainean din 2014. Și vom avea o trilogie a Donbasului lui Sehii Jadan, unul dintre cei mai importanți scriitori ucraineni. Alături de Iurii Andruhovâci, care va apărea și el la Cartier cu Recreații. Dar cel mai bun roman străin Cartier, dacă avem o țâră de obiectivitate, este fabulosul Mărirea și decăderea bolii Parkinson a sârbului Svetoslav Basara, în traducerea Octaviei Nedelcu. Care e un fel de Fellini, Sorrentino și Leonid Ozerov, care predau creative reading fraților Coen.
- Maeștrii unei arte muribunde. Poeme alese 2010 – 2017 de Claudiu Komartin, fotografii de Ana Toma (Cartier de colecție nr.11). Pentru că am reușit să convingem tânăra generație de poeți români că merită mai mult decât noile plachete de poezii. Nu mai sunt tinerii poeți de perspectivă. Cum credeau. Ei sunt poeții de mâine ai literaturii române. Cei mari. Cei care contează și vor conta în industria poeziei. Claudiu Komartin e monopolistul poeziei cu cele mai sumbre imagini. Conciliul Concurenței nu poate face nimic. În Cartier de colecție au mai apărut Emil Brumaru & Radu Vancu, Petre Stoica & Marius Chivu, A.Baconsky & Al.Cistelecan, Nichita Stănescu & Matei Vișniec.
- Vara în care mama a avut ochii verzi de Tatiana Țîbuleac (ediția a II-a, Cartier popular). Pentru că e cel mai vândut roman Cartier și a demonstrat că literatura română, atunci când e scrisă pentru oameni vii, poate fi citită. Și poate fi tradusă în alte limbi. Nu există criza cititorului. Există criza scriitorului.
- Despre istorie de Eric Hobsbawm. Pentru că e testamentul istoric al unuia dintre cei mai importanți istorici britanici ai secolului XX. Poate fi și Toți oamenii Kremlinului de Mihail Zâgar (titlul e sugestiv și portretele din vinietă sunt exact acolo unde le este lăsat locul). Sau Republica Moldova: un stat în căutarea națiunii de Matei Cazacu și Nicolas Trifon. Sau Bandiții romantici ai lui Eric Hobsbawm.
- Regele Piticuț de Radu Vancu. Ilustrații de Irina Dobrescu (colecția Cartier codobelc). Pentru că e Radu Vancu. Pentru că e Irina Dobrescu. Pentru că e poem. Pentru că face trimitere la realitatea noastră. Dar poate fi și Moara de frig a lui Dan Coman cu desene de Lică Sainciuc. Poate fi și Melcușorul Laviniei Braniște cu ilustrații de Veronica Neacșu. Poate fi și superba Ooooo poveste de iubire de Victoria Pătrașcu, ilustrații de Veronica Neacșu. Poate fi și Catrinel și Marele Domn-Somn de Alina Purcaru cu ilustrațiile Mihaelei Paraschivu. Poate fi și Jungla lui Toco a Laviniei Braniște cu ilustrațiiile Ancăi Smărăndache. Sunt textele mari pentru cei mici ale tinerilor scriitori români. Majoritatea sunt la prima experiență în literatura pentru copii. Sunt scriitorii părinți care le spun povești seară de seară copiilor lor. Ilustrațiile sunt semnate de cei mai importanți ilustratori ai momentului de pe piața de carte românească.
- Izvorul (2 volume) de Ayn Rand (Cartier popular). Când totul se năruie în jur, când eroii de ieri din romane mor atunci când trebuie să rămână vii, când se lasă păgubași atunci când trebuie să lupte, atunci ai nevoie de eroii lui Ayn Rand, stoicii propriului eu. E mult mai alert ca Revolta lui Atlas (3 volume). Și e mai scurt.
- Cumplite vremi (4 volume) de Vladimir Beșleagă (Cartier popular). Pentru că atunci când decapităm cărturari numaidecât urmează cumplitele vremi. În peste 2000 de pagini. Care au așteptat aproape 30 de ani ca să apară.
- Grădina Domnului de Ion Druță (Cartier popular). Pentru nuvela Bucovineanca, care a apărut pentru prima dată. Pentru voința și puterea femeilor care au trecut prin gulag. Când era mult ger, mare efort fizic și o.b.-urile nu se vindeau nicicum în cepokul lagărului. Pentru Lupaniada, memorii despre scriitorii și literatura din RSSM din anii 50 ai secolului trecut, asemănătoare cu un câmp de luptă mai mult decât cu (puncte pentru chițibușari) Câmpia Borges.
- Desișul de Muri, seria de cărți pentru copii de Jill Barklem, în traducerea Laviniei Braniște. Pentru că sunt opt cărți. Pentru că sunt cele mai frumoase cărți despre șoricei. Pentru că șoriceii englezi sunt hedoniști. Sunt mai hedoniști decât noi, românii din România, din Republica Moldova, din Ucraina, din Serbia, din Ungaria, luați la un loc. Rămân în afara topului excelentele cărți semnate de Doru Ciocanu, Tamara Cărăuș, Alexandru Cosmescu, Adi Schiop, Valentin Guțu, Val Butnaru. Pentru că tirajele s-au epuizat. Ca și Textele egoiste. Și cea mai frumoasă antologie a Generației 70: Caligrafii de Lucia Țurcanu. E antologie Greenwich. Mai rămân în afara topului Lorcenkov, Vladimir Streinu, Alexei Marinat, Grigore Vieru, Mihai Eminescu, Ion Creangă, Liviu Rebreanu, Dante, Aureliu Busuioc, Dumitru Matcovschi, Alexandru Mușina, Ion Pop. Lista e lungă. Cărțile sunt bune. Și multe. Sunt peste o sută de titluri.
iuliu Ibanescu
Am vazut expozitia lui Zaharia la Baia Mare, in august. O tristete superba. De ce nu e trimisa si la Botosani?
Gheorghe Erizanu
@iuliu ibănescu: Nu știu de Botoșani. Sunt intenții pentru Iași. A fost la București, Cluj și Baia Mare. În a doua jumătate a lui martie va ajunge în librării și ediția a II-a din album.
iuliu Ibanescu
Ma referam la expozitia….fizica….
Chiar in faza asta, Ambasada R. Moldova a cheltuit bani cu folos…
Gheorghe Erizanu
@iuliu ibanescu: Ambasada nu a cheltuit bani. A fost un efort al Ambasadei de a organiza expoziția la MNȚR. Lucrurile frumoase pot fi făcute și fără bani. Doar să vrei.
iuliu Ibanescu
Pe afisul de la Baia Mare, pe care-l am acasa, apare Ambasada Rep Moldova. Inseamna ca doar in calitate de organizator.
Si da, se pot face foarte multe lucruri fara bani. Trebuie doar putia initiativa, corectitudine si seriozitate